Leerlingen Fioretti College ‘kraken de casus’ met thema’s rondom duurzaamheid

Vrijdag 8 november bogen zo’n 140 leerlingen van de HAVO 5 klassen van het Fioretti College zich over de duurzame ontwikkeling van de wijk de Waterkanten in Lisse. Met de opdracht ‘kraak de casus’ gingen ze in groepjes van acht in opdracht van de gemeente aan de slag met plannen voor het bestaande deel van de wijk of juist het nieuw te ontwikkelen deel van de wijk. Voor deze plannen mochten de leerlingen kiezen uit zes duurzaamheidsthema’s; energietransitie, duurzame mobiliteit, klimaatadaptatie, circulaire economie en materialen, natuur en milieu of welzijn en gezondheid.

De dag begon met een gastles energietransitie van Boris Hocks van Generation Energy, waar veel interesse voor was en aandachtig naar geluisterd werd. Een bron van inspiratie voor de opdracht van die dag. Vervolgens vertelde Arjan Stegeman als projectleider Waterkanten vanuit HLT Samen iets over de betreffende wijk de Waterkanten. Tijdens de brainstormsessie werd er daarna door de leerlingen druk getekend, geschreven en gedacht over wat nou echt een verrijking zou kunnen zijn voor de wijk rondom hun eigen school. Daar kwamen dan ook veel verrassende ideeën uit.

Wethouder duurzaamheid Jeanet van der Laan: “Het is erg inspirerend om te zien wat de leerlingen allemaal bedenken, zij laten zich niet tegenhouden door het ‘denken in problemen’, maar kijken juist naar oplossingen!” Zij was een van de juryleden die een keuze moest maken uit de uiteenlopende plannen van de groepjes leerlingen. Dat deed zij samen met Arjan Stegeman (projectleider Waterkanten van HLT Samen), Lesley ter Maat (beleidsmedewerker duurzaamheid HLT Samen), Ron van de Slot (docent Fioretti) en Yvonne van der Hulst van Van der Hulst Bouwbedrijf (winnaar Duurzaamheidsprijs 2019). Na een zwaar juryberaad werden zes groepjes uitgekozen om hun plan te pitchen aan de zaal.

Eén groep daarvan werd verkozen tot winnaar. Met het thema ‘Welzijn en gezondheid’ kwamen zij met een reeks van innovatieve en duurzame oplossingen. Onder andere een gezamenlijke groentetuinen op de daken van de appartementen om lokaal en duurzaam eten binnen handbereik te maken. Een speciale ‘Waterkanten app’ om spullen van elkaar te kunnen lenen binnen de wijk. Ook werd er geopperd om lantaarnpalen te installeren met ingebouwde zonnepanelen en speeltoestellen te plaatsen waarmee je energie kunt opwekken en zo je mobieltje op kunt laden.

Dat laatste idee kwam ook vaak naar voren bij de andere groepjes, net als meer plek voor beweging en sport en het idee voor de gezamenlijke moestuinen. Ron van der Slot van het Fioretti college kijkt terug op een geslaagde en leerzame ochtend. Door dit soort opdrachten wil hij de leerlingen ook kennis laten maken met hoe het er op de HBO opleidingen aan toe gaat. Hij is dan ook erg onder de indruk van de creativiteit en de uiteenlopende vernieuwende ideeën van de leerlingen. Als afsluiter van deze inspirerende ochtend kregen de leerlingen nog een mooie herbruikbare en duurzame waterfles mee naar huis.